Prosjekter
Visste du at vi planlegger flere grønne hydrogenanlegg langs hele den norske kysten?
GreenH har som mål å opprette et knutepunkt for hydrogenproduksjon, lokalisert nærmest mulig sluttbrukerne. Ved å plassere anleggene strategisk kan vi fjerne transportleddet og tilrettelegge for billigere og mer tilgjengelig hydrogen. Dette vil ikke bare gjøre det enklere å distribuere hydrogen, men også bidra til å senke kostnadene, noe som vil resultere i reduserte CO2 -utslipp.
Vi mener at hydrogen er fremtiden.
Langstranda – Bodø
Torghatten Nord og GreenH har signert en avtale for levering av grønt hydrogen til Lofot-fergene. Denne 15-årige kontrakten er et markant steg mot grønn transport i Nord-Norge, og vil bidra til å kutte 26.500 tonn CO2 årlig, tilsvarende utslippet fra 13.000 dieselbiler.
Anlegget er planlagt på Langstranda i Bodø og vil bli et av Europas største hydrogenanlegg, med en kapasitet på 6-10 tonn hydrogen per dag. I tillegg vil det inkludere anlegg for salg og distribusjon av oksygen samt varmeutveksling til fjernvarmenettet.
Kort oppsummert:
- Direkte og indirekte 10-30 nye arbeidsplasser
- Bidrar til økt verdiskaping og nye muligheter for Bodø som en internasjonal hub for grønn energi og luftfart
- Overskuddsvarme fra hydrogenproduksjonen vil brukes til fjernvarmenettet, og oksygen vil støtte oppdrettsnæringen
Hydrogenanlegget i denne skalaen gjør Bodø svært interessant som testbase for fremtidens grønne luftfart. Oksygenet som blir tilgjengelig, blir svært verdifullt for oppdrettsnæringen, og det er planlagt utveksling av varme til fjernvarmenett i samarbeid med Bodø Energi og Varme.
Med dette prosjektet setter Torghatten Nord og GreenH en ny standard for grønn transport og hydrogenproduksjon i Norge, med store positive ringvirkninger for både miljøet og lokalsamfunnet i Bodø.
Les pressemeldingen her.
Sandnessjøen
I samarbeid med Helgeland Havn, planlegger GreenH å etablere et storskalanlegg for produksjon av grønt hydrogen på Horvnes industriområde i Sandnessjøen. Med kun 2000 meter fra Sandnessjøen ferjekai, er plasseringen ideell for direktebunkring av skip og containerbytte. Sandnessjøen-prosjektet skal tilby grønt hydrogen, produsert fra strøm og vann, lokalt. Dette reduserer utslipp som følge av elimineringen av behovet for transport
Hva betyr dette?
- Styrker Sandnessjøens rolle som et maritimt knutepunkt
- Ca 10 – 20 nye årsverk – direkte eller indirekte tilknyttet produksjon og bunkring
- Fremtidig produksjon av konkurransedyktig priset hydrogen til ulike piloteringer
- Levere oksygen til Nordland Settefisk sitt fiskeanlegg
- Leverer overskuddsvarme til Helgelandsbase for oppvarming
Skipsfarten skal inn i en nødvendig, grønn omstilling. Derfor er målsettingen å være i kommersiell drift i løpet av 2027.
I tillegg til å støtte den grønne omstillingen i maritim sektor, vil anlegget bidra til sirkulærøkonomi ved å levere oksygen til Nordland Settefisk sitt settefiskanlegg og overskuddsvarme til Helgelandsbase for oppvarming. Utnyttelse av restproduktene vil sikre lokale ringvirkninger og sirkulærøkonomi i Sandnessjøen-prosjektet.
Les pressemeldingen her.
Slagentangen – Tønsberg
En intensjonsavtale mellom Esso Norge, Grieg Edge, North Ammonia og GreenH åpner for produksjon og distribusjon av grønt hydrogen og ammoniakk til maritim sektor. Esso Norges terminal på Slagentangen utenfor Tønsberg er strategisk plassert ved leiet inn til indre Oslofjord og har en lang industrihistorie. Dette gjør Slagentangen ideell for hydrogenproduksjon, med stort areal og potensial for utvikling.
Prosjektet skal produsere grønt hydrogen ved elektrolyse basert på norsk vannkraft, og vil:
- Levere opptil 20.000 tonn hydrogen og 100.000 tonn ammoniakk årlig
- Tilby bunkring av hydrogen direkte fra anlegget
- Redusere transportkostnader ved produksjon nær forbrukerne
Slagentangens plassering ved Oslofjordens inngang gir klare fordeler med tanke på redusert transportkostnader, noe som gir et konkurransefortrinn. DNV anslår at det norske markedet for utslippsfri hydrogen vil vokse til 64.000 tonn innen 2024, og vi er godt posisjonert for å møte denne økende etterspørselen.
Med mål om kommersiell drift innen 2027, vil anlegget støtte grønn omstilling i maritim sektor og fremme bruk av grønt hydrogen.
Les mer om prosjektet her.
Vestbase – Kristiansund
Lokalisert på Vestbase i Kristiansund vil hydrogenanlegget lokaliseres ved en av Norges travleste maritime baser, med over 16.000 havneanløp årlig.
NorSea Group og GreenH samarbeider om å utvikle et nytt hydrogenanlegg på Vestbase i Kristiansund. Prosjektet blir et viktig steg for å støtte den grønne omstillingen i maritim sektor, hvor hydrogen forventes å spille en sentral rolle.
GreenH har utviklet en løsning for maritim bunkring av trykksatt hydrogen, for å kunne tilby hydrogen på attraktive lokasjoner. Ved å kunne tilby bunkring direkte fra anlegget kuttes transportkostnadene til NorSeas kunder. Dermed vil GreenH kunne bunkre hydrogen til konkurransedyktige priser.
Kort fortalt:
- Anlegget vil styrke Kristiansund som et senter for grønn maritim utvikling
- Reduserer transportkostnader og gjør hydrogen mer konkurransedyktig for maritim sektor
- Skaper muligheter for samarbeid med annen industri og lokalt næringsliv
- Gir NorSea Group en sentral rolle i den grønne omstillingen av maritim sektor
Målet er at anlegget på Vestbase skal bli et sentralt knutepunkt for hydrogenbunkring i Norge, med mulighet for å rulle ut lignende løsninger til NorSea Groups andre baser, som Polarbase i Hammerfest. Vestbase er ideelt plassert som et knutepunkt for hydrogenutvikling, og med en reguleringsplan under arbeid legges det til rette for at Kristiansund kan bli en ledende aktør innen grønn energi.
Les mer om prosjektet her.
Årdalsfjorden
Sammen med Brødrene Nordbø planlegger GreenH å realisere et hydrogenanlegg på Fiskå industriområde i Rogaland. Dette prosjektet vil ha en stor betydning for både lokalsamfunnet og miljøet.
Anlegget skal produsere grønt hydrogen ved hjelp av ren energi og vann, noe som kutter behovet for langtransport og dermed reduserer klimagassutslippene betydelig.
Fiskå industriområde, en utfyllingstomt på 50 mål, er ideelt plassert for hydrogenproduksjon, med allerede godkjente reguleringsplan og fremtidsrettede planer for utnyttelse av biprodukter som varme og oksygen.
Ferge eller annet fartøy kan bunkre direkte fra anlegget uten at sikkerhetssoner hindrer annen virksomhet – dette er på grunn av den tomtens strategiske plassering ut mot vannet. Området ligger godt til i forhold til ferger og industri, som bidrar til konkurransedyktig hydrogenpris.
Kort fortalt:
- Hydrogen vil bli produsert til konkurransedyktige priser for bruk i både industri og maritim sektor
- Forsterker Rogaland-regionens rolle som ledende aktør innen grønn industri
- Det skapes nye arbeidsplasser og økt aktivitet i lokalmiljøet
- Overskuddsvarme og oksygen vil bli levert til lokale aktører, noe som gir miljøgevinst og økt effektivitet
Dette vil være et viktig bidrag til den grønne omstillingen både i regionen og i landet. Hydrogenproduksjonen ved Årdalsfjorden viser hvordan vi kan produsere energi på en måte som både tar vare på miljøet og gir fordeler for samfunnet.
Les mer om prosjektet her.