Enova tildeler 391 millioner kroner i støtte til GreenHs hydrogenanlegg i Bodø, Kristiansund og Slangentangen ved Tønsberg.
Under støtteprogrammet «Hydrogenproduksjon til maritim transport 2027» offentliggjorde Enova SF tirsdag 5. november at GreenH får støtte til å bygge 3 hydrogenproduksjonsanlegg langs kysten øst, vest og nord i Norge.
– Vi i GreenH er utrolig glade og stolte over å vinne frem i konkurransen om Enova-støtten. Nå får vi mulighet til å levere grønt hydrogen direkte til skip, lastebiler og annen transport fra anlegg nært der forbruket skjer. Anleggene våre i Bodø, Kristiansund og Slagentangen ved Tønsberg vil bidra til et nettverk av havner for produksjon og bunkring langs kysten, sier Morten Solberg Watle, administrerende direktør i GreenH.
– Hydrogen er nødvendig som alternativt drivstoff for å kutte utslipp.
Enova tildelte totalt 777 millioner til fem ulike prosjekter. Utover GreenHs tre prosjekter i Bodø, Kristiansund og Slagentangen ved Tønsberg, ble det tildelt støtte til hydrogenanlegg i Florø og Egersund.
– Denne satsingen er unik i verdenssammenheng, den norske maritime sektoren går foran, nok en gang. Om vi lykkes, vil vi ikke bare legge grunnlaget for å ta den norske maritime næringen til nullutslipp. Satsingen vil også kunne bidra til omstillingen i resten av Europa og verden, siden norske redere er til stede med sine fartøy og teknologier i alle verdenshjørner, sier klima -og miljøminister Tore O. Sandvik (Ap).
Å få anleggene og teknologien på plass skal bidra til et sunt og kostnadseffektivt marked for hydrogendrevet transport i Norge.
– Hydrogen er et av fremtidens drivstoff, men før vi kan få en storstilt utrulling av hydrogen må teknologien demonstreres flere ganger og markedet bygges opp. Våre anlegg er vil være blant de første i verden som overfører hydrogen direkte fra anlegg til skip, og på den måten kutter transportkostnader. Enova-støtte gjør det mulig å bygge nå, og få på plass et modent marked 5 til 10 år tidligere enn det ville vokst frem uten støtte, sier Solberg Watle.
Målet med Enovas støtte er å etablere den første fungerende verdikjeden for hydrogen i Norge, som et springbrett for videre utvikling. Slik at hydrogen på sikt kan bli et mer tilgjengelig og bærekraftig drivstoff, også økonomisk.
– Prosjektene som får støtte vil bli del av et nettverk av hydrogenprodusenter langs den norske kystlinjen, fra Slagentangen i sørøst til Bodø i nord. Dette vil gjøre hydrogen mer tilgjengelig for de som ønsker å satse på en bærekraftig skipsfart, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.
Disse GreenH-prosjektene får støtte:
– Hydrogenanlegg i Slagentangen i Vestfold: Green H i samarbeid med Grieg Edge og Esso Norge. Støttebeløp: 144,11 millioner norske kroner.
– Hydrogenanlegg i Kristiansund i Møre og Romsdal: Green H. Støttebeløp: 118, 66 millioner norske kroner.
– Hydrogenanlegg i Bodø i Nordland: Green H Bodø. Støttebeløp: 128,65 millioner norske kroner.
Fakta om «Hydrogenproduksjon til maritim transport 2027»:
- Støtte til produksjon av hydrogen fra fornybar kraftproduksjon, ment som drivstoff til maritim sektor.
- Navnet henspiller på at anleggene kan levere hydrogen til markedet fra år 2027.
- Konkurranse om støtte der Norge deles inn tre konkurranseområder etter prisområdene for kraft: Sør-Norge (NO1, NO2, N5), Midt-Norge (NO3), og Nord-Norge (NO4).
- Støtte på inntil 80 prosent av samlede investeringskostnader og maksimalt 500 millioner kroner per prosjekt i konkurranseområde Sør-Norge, og opptil 320 millioner kroner per prosjekt i områdene Midt-Norge og Nord-Norge.
Les mer: «Hydrogenproduksjon til maritim transport 2027».