Etter investeringsbeslutningen for hydrogenanlegget i Bodø tidligere i år, har hydrogenprodusenten nå oppfylt kriteriene Enova stilte i forbindelse med tildeling av støtte til prosjektene også på Vestbase i Kristiansund og Slagentangen utenfor Tønsberg. Alle tre prosjektene går dermed videre som planlagt.

– Hydrogen er et drivstoff for fremtiden. Med prosjektene i Bodø, Kristiansund og Slagentangen tar vi et viktig steg mot å etablere en grønn infrastruktur langs norskekysten som legger til rette for å redusere utslipp fra maritim transport og lokal industri. Dette er takket være en solid støtte fra Enova, sier Morten Solberg Watle, administrerende direktør i GreenH.
Hydrogen er et drivstoff for fremtiden
Enova-støtte muliggjør neste steg
I november 2024 ble GreenH tildelt 391 millioner kroner i støtte fra Enova til sine hydrogenprosjekter, inkludert 129 millioner kroner til anlegget i Bodø. Dette anlegget er allerede under bygging, og nå tar GreenH et viktige steg videre i Kristiansund og på Slagentangen.

–– Disse prosjektene er sentrale for å etablere den første fungerende verdikjeden for hydrogen. Når prosjektene nå går fra planlegging til bygging, tar vi et stort steg mot å gjøre hydrogen til et reelt alternativ for sjøfarten i Norge – og viser at nullutslipp er mulig i praksis, sier Sigmund Ø. Størset, seniorrådgiver og målansvarlig for hydrogen i Enova

Setter fart på prosjektene
Tidligere i år tok GreenH en investeringsbeslutning for hydrogenanlegget i Bodø, nå går de videre også med Kristiansund og Slagentangen.
På Vestbase i Kristiansund, en av landets mest trafikkerte maritime baser – med over 16 000 årlige anløp – utvikles et anlegg sammen med NorSea for direkte bunkring av hydrogen til skip. På Slagentangen utenfor Tønsberg samarbeider GreenH med Grieg New Energy om produksjon av grønt hydrogen i Oslofjorden.
GreenH er en erfaren grønn hydrogenutvikler med prosjekter i Bodø, Kristiansund, Tønsberg, Sandnessjøen, Hammerfest og Rogaland.

– Det har vært mye usikkerhet innen maritim næring på når nullutslippsfuel vil være tilgjengelig langs kysten. Nå blir usikkerheten borte. Bodø, Kristiansund og Slagentangen blir tre konkrete bevis på at grønn industriomstilling skjer nå, avslutter Watle.
Om GreenH
GreenH bygger hydrogenknutepunkter langs kysten som legger til rette for utslippsreduksjoner og bidrar til lokal verdiskapning. Hydrogenanleggene i Bodø, Kristiansund, Tønsberg, Sandnessjøen og Rogaland utvikles i samarbeid med både nasjonale og internasjonale aktører innen maritim sektor, industri og fornybar energi.emonstrert flere ganger. Bodø-anlegget blir et nytt og spennende kapittel i det europeiske grønne hydrogenmarkedet, sier Morten Solberg Watle.
Om den finansielle støtten som ble sikret i 2024:
▪️ SWEN, gjennom SWIFT 2, og Luxcara tok minoritetsandeler i GreenH AS, og Luxcara tok en majoritetsandel i GreenH Bodø AS – og sikret selskapet og datterselskapet GreenH Bodø AS ca. 1 milliard kroner gjennom rettede emisjoner, låneordninger og et aksjekjøp.
▪️ Transaksjonen ble støttet av investeringsbankene Pareto Securities og Clarksons Platou Securities.
▪️ GreenH AS har fortsatt et sterkt norsk eierskap, og de norske aksjonærene med Infranordic, Brødrene London, Lychegården og Grieg New Energy i spissen beholder en samlet eierandel på 71 prosent etter transaksjonen.
▪️ I november 2024 tildelte Enova 391 millioner kroner i støtte til GreenH-prosjekter, inkludert 129 millioner kroner til hydrogenanlegget på Langstranda i Bodø.